Bewegen

beweging, sporten, soorten sporten, hoe sport ik, wat doet sporten met je?

Hoeveel minuten beweging per dag heeft je lichaam nodig?

30 minuten is al voldoende. Meer is natuurlijk altijd beter.

Wat doet (30 minuten) beweging met je lichaam?

  1. Goed voor hart- en bloedvaten

Op het moment dat je beweegt en het lichaam inspanning moet geven, wordt de doorbloeding versnelt. Je hart wordt getraind om het bloed op een efficiënte manier door je lichaam te pompen.

  1. Verbeterd de conditie

Zuurstoftransportatie in het lichaam wordt gedaan door het bloed. Je lichaam is in staat te functioneren dankzij het verbranden van calorieën. Hoe meer je sport, hoe beter dit wordt. Met als gevolg dat je minder snel moe bent na het uitoefenen van dezelfde inspanning. Kortom je bent je conditie aan het verbeteren.

  1. Verbeterd het denkvermogen

Als het lichaam beweegt, wordt de bloedcirculatie verhoogt. Zoals uitgelegd hierboven wordt het zuurstof dus sneller vervoerd. Niet alleen naar botten en spieren maar ook naar de hersenen. Hoe meer zuurstof de hersenen krijgen hoe beter zij kunnen functioneren.

  1. Verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed

Door beweging wordt het cholesterolgehalte in je bloed vermeerderd. Er zijn 2 soorten cholesterol, LDL (welke slecht is) en HDL (de goede). LDL is het cholesterol soort welke vet en dus cholesterol naar spieren en weefsels transporteert. Op het moment dat deze energie niet gebruikt wordt door het lichaam kan het zich aan de vaatwanden bevestigen. Met gevolg dat LDL kan hart- en vaatziekten veroorzaken.

HDL probeert dit te voorkomen. Als je dus veel beweegt verhoog je het goede cholesterol gehalte. HDL schraapt het LDL weer van de vaatwanden af. Om zo te voorkomen dat je aderen dichtslibben.

  1. Verhoogt metabolisme

Je metabolisme zorgt ervoor dat voeding wordt omgezet naar energie. Zodat je lichaam deze kan gebruiken. Een snel metabolisme zorgt ervoor dat je op gewicht blijft.

Als je veel beweegt worden de stofjes endorfine en dopamine aangemaakt door het lichaam, wat ervoor zorgt dat je alerter bent en je fitter voelt. Hierdoor kun je ook beter omgaan met stress en zorgen.

  1. Verbeterd botconditie

Na je 30e neemt de botdichtheid af, met kans op broos wordende botten. Het is goed voor je botten om veel te bewegen. Om te voorkomen botten broos worden moet je ze belasten.

  1. Meer zelfvertrouwen

De meeste mensen die gaan sporten. Zijn het lichaam aan het vormen zoals zij willen dat het eruit komt te zien. Wat ervoor zorgt dat je op een positieve manier kunt kijken naar jezelf in de spiegel. Daarnaast ben je blij met resultaten maar ook blij met wat je lichaam allemaal aan kan.

 

Wat zijn manieren om te bewegen?

Interval training

Interval training is je lichaam uitdagen. Je training in verschillende stukken op te delen, waarin je in een paar stukken van deze training heel intensief traint en de andere delen rustig aan doet.

Kracht training en fitness

Kracht training en fitness is voornamelijk trainen met gewichten. Dit staat ook wel bekend om weerstandstraining. Al de tools die je gebruikt die bieden weerstand. Denk hierbij aan dumbbels, kettlebells, halters en overig fitnessapparatuur. Wil jij liever een home-workout? Dan is deze kettle bel home-workout geschikt voor jou, deze is er voor mannen en vrouwen.

Cardio training of aerobic

Aerobic is zuurstof. Makkelijk om uit te voeren en langer vol te houden. Wordt verstaan onder hardlopen, fietsen, roeien, zwemmen of wandelen. Ben jij een fan van hardlopen? Dit zijn super handige en interessante boekjes om te lezen. Het boek is toegankelijk en makkelijk door te lezen.

Er zijn 3 delen:

Love2Run bundle 1

Love2Run bundle 2

Love2Run bundle 3 

Intensieve beweging

Intensieve beweging betekend ook echt intensief bewegen. Bij deze zware sporten haal je vaak dieper adem waardoor je je long inhoud vergroot. Hierbij kun je denken aan de volgende sporten:

- Hockey

- Voetbal

- Aerobics

- Squash

- Tennis

- Hardlopen

Extensieve beweging

Bij extensieve beweging wordt het uithoudingsvermogen getest. Je belast je lichaam voor een langere tijd, ongeveer 2 uur. Extensieve beweging is onder andere spinning, hardlopen, langlaufen, wielrennen, marathonschaatsers en roeiers. Wil je een basisconditie op bouwen? Dan is dit de ultieme start.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *